Ets a:  Inici » News  » Visita cultural a Cervera

Visita cultural a Cervera

El passat dissabte dia 28 d’abril, ens  desplaçàrem a la ciutat de Cervera que és la capital de la comarca de la Segarra. Vàrem partir de Cubells a les 8h30 i continuàrem fins al restaurant Blanc i Negre d’Agramunt on hi havia la concentració a les 8h45.

Tots amb els vehicles plens per aprofitar el viatge i la resta van quedar aparcats i com sempre,  fem reducció d’autos per estalviar combustible i fer la conducció sostenible. Continuàrem fins arribar a Cervera sobre les 9h30 i acte seguit vam  prendre un cafè i vàrem encomanar el dinar. Seguidament sobre les 10h ens esperava la guia del Museu Comarcal que era la casa pairal d’Agustí Duran i Sanpere de la qual vàrem visitar el primer pis que es la vivenda que s’ensenya. De la mà de la guia del museu vàrem visitar la casa burgesa molt ben caracteritzada i ens va endinsar en la historia d’aquesta casa pairal.

La Casa Duran i Sanpere de Cervera és un bon exemple de llar burgesa catalana de finals del segle XIX. Creuar el llindar, passejar per les sales, observar la distribució i gaudir dels objectes que la vesteixen dóna molta informació sobre l’època, especialment sobre la decoració d’interiors i la producció d’objectes de consum, però a més permet entendre aspectes de la vida quotidiana dels seus habitants. Una passejada per les sales de rebre, amb els grans salons decorats per mostrar-se en societat, permeten entendre una nissaga, la dels Duran, fortament arrelada a la vida política i social de la ciutat. Els espais més íntims de la casa, com la capella particular, i els espais més funcionals, com el menjador, el despatx i la cuina, parlen de les relacions familiars i les formes de vida pròpies d’aquell moment i les seves transformacions al llarg dels anys en què la casa va estar habitada.

A les 11h estàvem a la porta de la Universitat de Cervera on ens esperava el nostre guia  Joan Miret.  Ens va explicar molt bé les dependències. La Universitat de Cervera, bastida entre el 1718-1740, és un imponent edifici de planta rectangular i amb torres prismàtiques als angles, ubicat prop de l'antic call jueu de Cervera. És un monument històric declarat bé cultural d’interès nacional.

La creació de la Universitat de Cervera fou promoguda per Felip V per a premiar la fidelitat d'aquesta població durant la Guerra de Successió, alhora que per a castigar la desafecció de Barcelona. La universitat, creada el 1717 en substitució de les altres sis que existien a Catalunya, i regida per uns estatuts sancionats el 1726, comptava amb facultats de teologia, cànons, humanitats, medicina, filosofia i lleis. Actualment allotja un institut d'ensenyament mitjà, un centre de formació professional, un centre associat a la Universitat a distància, un dipòsit documental dependent de l'Arxiu de la Corona d'Aragó, i, des de primers del 1987, l'Arxiu Històric Comarcal.

Continuant amb el  nostre guia vàrem travessar tot el carrer major on hi ha diverses cases nobles i importants i un indicador del call jueu i del carreró de les bruixes. Visitàrem Santa Maria de Cervera amb la seva façana neogòtica i el seu gòtic interior i la talla romànica de la Verge i alguns altars barrocs i la capella del Sant Dubte, continuàrem fins  a la Plaça Major on hi ha la Paeria i on el guia explica les mènsules de els cinc sentits fets amb imatges. Continuàrem pel recorregut  medieval del carreró de les bruixes i no em vam veure cap i tornàrem al carrer major on el guia va donar per finalitzada l’excursió.

Eren les 13.30h que al passar per davant del Museu Comarcal, vam entrar a la planta baixa on hi ha una exposició homenatge al desaparegut meteoròleg Toni Nadal que va morir d’accident al Pirineu a l’1 de juliol de 2012. Aquí en Josep Roqué va fer una explicació entenedora de tots els instruments que hi ha exposats i ens va dir el perquè de cada aparell i com funcionen i allí vam donar per finalitzada la visita cultural a Cervera. En aquesta part baixa hi ha un altre espai dedicat al campió mundial de motos Marc Márquez

Acte seguit vàrem anar a dinar  en un conegut restaurant de Cervera i sobre les cinc de la tarda donàvem per acabada la trobada.Vàrem anunciar la propera sortida que serà el diumenge dia 3 de juny: una sortida conjunta: “Primer Congrés de Patrimoni Miner, historia de la Mineria, historia de la Geologia a Catalunya. Actes d’homenatge a Lluis Marià Vidal i Carreras” (web: http://sigmadot.cat/ congres/entitats) Vista guiada per Antoni Lacasa i Josep Ma Mata Perelló.

La nostra Associació de les Terres del Marquesat agraïm la bona professionalitat dels guies Mireia Pedro i Joan Miret.