Ets a:  Inici » News  » Sortides d'estiu de les Terres del Marquesat

Sortides d'estiu de les Terres del Marquesat

Bé hem acabat les rutes de l'estiu i faig un petit resum de com ha anat tot plegat.
Varem començar el dimecres dia 6 d'agost: conferència sobre la geologia dels Pirineus (La Noguera, el Pallars i la Vall d'Aran), a càrrec de Josep Ma Mata-Perelló (doctor emèrit de mineralogia de la UPC de Manresa). El lloc va ser al Casal de Camarasa i varen assistir unes quaranta persones.

Dijous dia 7 d'agost, de la mà de en Josep Ma Mata-Perelló, varem anar a la Vall Fosca. La primera parada va ser a l'antiga carretera que va de Pobla de Segur a Senterada on ens va explicar tota la geologia de la zona d'Erinya i Serradell i acte seguit varem posar rumb a Senterada on a la sortida del poble ens va explicar un forn de guix que hi ha al peu de la carretera. Continuant amunt i passat La Plana de Mont-ros ens desviem a l'esquerra i anem a Castell-estaó on varem visitar la mina d'urani que porta el nom d'Eureka, és a cel obert i ens va comentar alguns dels minerals que hi ha. Per finalitzar varem visitar el llac de Sallente on hi ha la central reversible d'Estany Gento-Sallente. Varem anar a dinar a la Pobla de Segur i vam finalitzar l'excursió, opcionalment el qui va voler agregar-se al grup de en Josep Ma Mata-Perelló, va poder continuar fins als llacs de Basturs.

Dimarts dia 12 d'agost, ens enfilarem a la Seu d'Urgell on ens esperava la nostra guia Pilar Alaez que ens va acompanyar a la plaça del ajuntament on hi havia les parades del mercat, ja que el dimarts es dia de mercat a la Seu. Ens va explicar molt bé, amb tot detall, la catedral per fora, desprès per dintre i acte seguit el Museu Diocesà, la visita va durar unes tres hores. Per finalitzar ens va acompanyar al Parc del Segre on feia pocs dies que havien fet proves puntuables pel campionat del món de piragüisme, ens varem acomiadar de la nostra guia i li varem donar una puntuació alta per la seva professionalitat. Havent dinat i contemplat assentats tot el parc què és preciós. Per finalitzar varem anar al Parc del Valira on hi ha el claustre, patrocinat per Lluís Racionero que ha portat alguna polèmica. A nosaltres ens va agradar, no a tots per igual, però el dia va anar la mar de bé.

El dia 13 d'agost no teníem res programat, però parlant amb la nostra gent els i varem oferir anar a veure la pluja d'estrelles de Sant Llorenç a Seró i a les deu de la nit deu persones varem assistir al visionat d'uns vídeos que ens varen presentar en Ramon Canyelles, conegut i reconegut per la nostra gent, i en Josep Ma Mayora. Als dos els hi desitgem que tinguin força sort, ja que ens ho varem passar molt bé. Els fanalets, ho escric així perquè son amb lets, molt original la idea i l'explicació de tot, tant del túmul com les estrelles, i per arrodonir-ho varem beure mistela, coca i xocolata, això sí, tot productes d'Artesa. Moltes felicitats en nom meu i dels meus companys.

illuns dia 18 d'agost. Sense moure'ns de casa varem anar a Artesa de Segre i qui era el nostre guia, doncs no ho caldria dir, en Ramon Canyelles i el punt de trobada al Pont d'Alentorn. També hi ha en Josep Mª Mayora i la Teresa la seva senyora, estem en família. Comencem a desfilar amb els vehicles i a fer la primera parada a la Mesquita, unes roines que hi ha vora a Anya. Desprès als gravats prehistòrics que hi ha a la peixera al riu Segre, acte seguit visitem el Mas d'en Olives on hi ha dos sarcòfags romans. Els senyors de la casa ens van atendre molt amablement i tornem-hi, ara ve la petita joia que no és altra que Santa Cecilia la esglesiola rodona romana més petita de Catalunya. Érem 34 persones i varem fer tres grups, aquestes tres últimes coses que hem vist pertanyen al terme de Torreblanca (Ponts). Per fi arribem al poble d'Anya que pertany a Artesa de Segre, on veiem els trulls molt ben reconstruïts que val la pena de donar-hi un vol i per finalitzar la visita al  poble no podia faltar. Hem anat a l'església que està en molt bon estat tant interior com exterior,  l'abscís és romànic i la resta està totalment modificada. Sortim del poble i a la part baixa, separada de la població, veiem una casa senyorial, amb un bonic jardí propietat de la família Gasset, ens van obsequiar amb uns porrons de clara i diverses coses per picar. Va ser un dia molt calorós i en acabar en Ramon Canyelles ens va explicar molt bé la historia d'aquesta família que data del segle XI i que va influir molt a l'estar vinculada a Artesa de Segre. Ens acomiadarem donant les gracies per tanta amabilitat.
Acte seguit a dinar al Hostal Muntanya on va ser un dia entranyable ja que tres senyores i un senyor del Marquesat complien anys, les tres varen bufar les espelmes en nom també del senyor.
Agraïm a la gent d'Anya la seva col·laboració.

Dijous dia 21 d'agost, per finalitzar les rutes d'estiu, ens varem desplaçar a Àger per visitar el COU (Centre d'Observació del Univers). Anàvem amb la idea de mirar el sol a través d'un telescopi, però com que teníem temps varem pujar al cim del Montsec d'Ares, per fotografiar l'Observatori científic que du el nom del finat, Joan Oró i mirar també algun salt de parapent i vistes panoràmiques. No vam fer res perquè estava completament ennuvolat i feia mal temps, varem decidir baixar al COU, per veure si teníem sort, però no va poder ser. Bé, vam veure el sol en imatges diferides i una explicació per part d'un astrònom i també assistirem a una petita xerrada d'en Josep Roqué i varem donar un tomb pel recinte exterior on varem contemplar les cúpules amb els telescopis, prèviament havíem visionat una pel·lícula al Planetari del descobriment i l'arribada del home a la Lluna. Mentrestant, ja érem a l'hora de dinar, que va ser a Cal Maciarol. En acabar varem fer un brindis amb cava ja que celebrem els 20 anys de la nostra entitat i vam donar als assistents una tassa commemorativa dels 20 anys que duia el logos de Terres del Marquesat i un clauer confeccionat amb punt de creu, fet per una senyora de l'entitat. Per acabar, com cada any en Josep Roqué ens va obsequiar, amb una passada d'un Power Point de les activitats d'estiu. Ens acomiadarem fins al dissabte dia 20 de setembre que visitarem el castell templer de Gardeny i l'església de Sant Llorenç. En aquest cas tindrem un guiatge especial, vindrà l' Ivan Caelles, us i esperem a totes i tots.