Ets a:  Inici » News  » Sortida cultural a Sant Ramon, Portell i Monfalcó Murallat

Sortida cultural a Sant Ramon, Portell i Monfalcó Murallat

El passat dissabte dia 11 de juny varem anar a la Comarca de la Segarra i ens varem moure per dos municipis el de Sant Ramon i el de Les Oluges. La visita va començar amb puntualitat a les 10h al Monestir Mercedari de Sant Ramon, que també rep el nom de l’Escorial de la Segarra. Varem tindre dos guies excepcionals la Sra. Carme Balcells una guia local que ens va sorprendre amb llegendes, fets, romeries i tradicions.

De la mà de Fra. Francisco Marín varem recórrer tot el monestir pam a pam explicant-nos  amb detall la capella on hi ha una relíquia del sant,el forn de pa, exvots, llibres antics, la Sagristia i una capella petita on celebren les misses quant son poca gent i sobre tot al hivern. El claustre on hi han diversos quadres i una cisterna al centre i molta vegetació. Ens acomiadarem de la Sra. Carme Balcells i Fra Francisco Marín amb molta satisfacció per la seva atenció en vers a la nostra gent. Acte seguit varem agafar els vehicles i ens varem dirigir al Portell, lloc on va néixer Sant Ramon, on tocant a la carretera hi ha la capella, que sempre esta oberta i on en Ramon Bernaus el nostre historiador ens va explicar l’època de construcció i que guarda un paral·lelisme amb el monestir, on el barroc es l’art d’aquesta època. Desprès varem donar un tomb pel poble on hi ha una torre de defensa i a la part mes enlairada on hi ha l’església de Sant Jaume i un portal d’entrada amb dos carrers que marquen el que havia estat una vila closa.

Per acabar la visita matinal varem  agafar els vehicles i vam pujar a Montfalcó Murallat, que pertany al municipi de Les Oluges i on el seu conjunt arquitectònic ha estat declarat bé cultural d’interès nacional. Aquest poble forma un recinte clos murat i es tracta d’un excepcional exemple de vila closa que conserva en bon estat el mur perimetral al qual s’adossaren interiorment les cases. El portal d’accés a la vila closa, està format per una doble porta d’arcs de mig  punt adovellats, forçant un angle recte molt marcat a la seva entrada. L’antiga vila closa presenta una planta allargada, que s’adapta al cim del turó. Des de el camí perimetral s’observa una panoràmica del eix transversal i els pobles de Les Oluges i Estaràs.

Desprès d’un bon dinar al bar restaurant Centre Sant Ramon que hi ha en front del santuari, varem parar a la Manresana, on varem donar un tomb ràpid per l’exterior de l’església de Sant Jaume, el carrer principal d’entrada i el castell.

SANT RAMON

El poble i el municipi es crearen el 1940 de la fusió dels antics municipis de la Manresana i de Portell. El municipi de la Manresana englobava tres entitats de població: la Manresana, Gospí i Mont-ros, aquesta ultima actualment deshabitada. El municipi del Portell, englobava tres entitats de població : Portell, Viver i el barri de Sant Ramon, aquesta última situada dins el terme de Portell, al límit amb el de la Manresana. Amb la fusió dels antics municipis, la Manresana desaparegué com a poble, passant a ser junt amb el barri de Sant Ramon, l’actual poble de Sant Ramon. Tot i això,  actualment el poble encara conserva dues esglésies, l’església de Sant Jaume de la Manresana i la del convent de Sant Ramon de Portell.

La nostra associació donem les gracies a la Sra. Carme Balcells i a Fra. Francisco Marín pel seu guiatge i l’atenció que ens han dispensat i des d’aquestes ralles dir-vos de que si aneu a Sant Ramon visiteu el monestir que és magnífic i us sorprendrà