Ets a:  Inici » News  » Cloenda d'estiu 2019 - 25 anys del Marquesat

Cloenda d'estiu 2019 - 25 anys del Marquesat

El passat dijous dia 22 d’agost vàrem fer la visita cultural a Térmens, que era l’únic poble de la Comarca de la Noguera que no havíem visitat.

Vam aprofitar l’avinentesa per celebrar dos actes dels 25 anys de la nostra associació i la cloenda de les nostres activitats  d’estiu, un èxit total d’assistència de gent tant per part de Térmens com de part nostra. Vaig contar més de cinquanta persones i nosaltres érem 27, però no es tracta de si eren tants o quants si no que ens vam unir en un sol equip i tots a escoltar el que ens anava explicant en Joan Sangrà el nostre historiador local.

Per començar ens varem presentar davant de la porta de l’ajuntament sobre les 10h. Hi ha gent que ve d’Alòs de Balaguer, Artesa de Segre, Agramunt, Vilanova de Meià, Marcobau, Cubells, Barcelona i Camarasa i tots ens vàrem concentrar a Cubells a excepció dels d’Agramunt que van baixar directes a Térmens.

Desprès de les presentacions vaig parlar per Balaguer Televisió breument, també ho va fer el company i membre de direcció en Josep Roqué. La visita va començar a l’estació del carrilet que precisament a Térmens tenia l’estació d’enllaç, continuant i creuant el pas a nivell de la via del tren i el canal que FECSA va construir i que alimenta tres centrals hidroelèctriques  i que passa per la població. Acte seguit la parada va ser a la nova església de Sant Joan on el nostre guia Joan Sangrà va explicar amb tot detall tota aquesta gran obra de l’arquitecte Isidre Puig Boada que va ser deixeble de Gaudí, també va parlar de la cooperativa Textil “ Coibesa “, l’edifici de l’antiga Sucrera , el Pont de Ferro i el Safareig.

Continuant la caminada matinal i pel marge dret del riu Segre aigües amunt direcció Balaguer, vam parar en front del molí fariner dit del Comanador  (Hospitalers) que està en fase de recuperació amb la seva senyalització respectiva, on s’explica com era.

I ja per acabar el matí ens varem enfilar per una escala metàl·lica fins a situar-nos en un mirador espectacular des d’on es divisa la població de Menàrguens, la sucrera amb la seva xemeneia, el riu amb la seva vegetació que tapa part del Pont de Ferro i acte seguit i per uns moments sembla que un veu la façana de l’església gòtica del castell de Castelló de Farfanya que es d’un gòtic florit i que pot ser de la mateixa època, que el de la porta d’entrada actual, però hi a una porta lateral tapada que es d’estil romànic i interiorment esta barrejat el romànic amb predomini del gòtic. Dins el recinte, el terra esta totalment reformat i a sota hi ha una cripta i ruïnes. Actualment és un local on s’hi fan actes socials i alguna exposició. Ens varem assentar a les cadires i varem estar una bona estona descansant i conversant uns amb el altres i ens vàren obsequiar amb aigües per beure cosa que la gent va agrair ja que feia calor.

Desprès d’aquest petit recés i de la mà del Joan Sangrà que va estar molt atent en tot moment, ja eren les 13h30,  ens acomiadàrem de la gent del poble i teníem taula reservada en un bon restaurant on en Joan va venir a dinar amb nosaltres.  A les postres ja teníem el cava per brindar quant vam treure un pastís, on posava 25 anys amb 2 espelmes les vam encendre i les va apagar en Biel el benjamí de la colla. Acte seguit vam cantar el feliç aniversari, 2 nois veneçolans el van cantar el del seu país i la senyora Rit una holandesa fincada a Marcobau fa una pila d’anys ho va fer amb la seva llengua. Desprès hi va haver un sorteig de llibres i dos diplomes un per la senyora més gran i l’altre per premi a la constància. Continuàrem amb el cafè i acte seguit sobre les 17h vàrem anar a la sala d’actes de l’ajuntament on vàrem visionar un audiovisual de les sortides d’estiu, que va passar en Josep Roqué, junt amb la Maria Gracia la seva senyora. També hi vàren assistir gent de Térmens ja que tothom hi estava convidat.

El nostre agraïment a l’alcaldessa Concep Canyadell i al regidor de cultura i esports Joan Capdevila, al Joan Sangrà el nostre guia. També una menció molt especial pel Víctor Rodríguez